تهران، لاله زار جنوبی، مجتمع تجاری بوشهری، طبقه دوم، پلاک 5

۰۳  ۹۶  ۹۰  ۳۳ - ۰۲۱

۰۴  ۹۶  ۹۰  ۳۳ - ۰۲۱

۱۶  ۳۰  ۶۰۹  ۰۹۱۲

سیلیکاژل در صنعت دارو

روش های استفاده سیلیکاژل در صنعت دارو (داروسازی) دیدگاه خود را بنویسید

سیلیکاژل در صنعت دارو و داروسازی و چرایی استفاده از آن 

سیلیکاژل در صنعت دارو و داروسازی کاربرد زیادی دارد. داروها، باید به مصرف کسانی برسند که به بیماری مبتلا هستند. درست است که به ظاهر، آب و رطوبت، هیچ تاثیر بدی و ناخوشایندی از خود به جای نمی‌گذارند، اما یک دارو، اعم از قرص‌هایی که هیچ روکشی ندارند، در اثر جذب رطوبتی که ممکن است در محیط وجود داشته باشد، تغییر شکل پیدا کرده و از خواصشان کاسته می‌شود. به همین دلیل است که از سیلیکاژل در صنعت دارو و داروسازی استفاده زیادی می شود.

بسیار مهم است که داروها و قرص‌ها فاسد نشوند و بتوانند خواص خود را به خوبی حفظ کنند. فراهم کردن شرایطی که در آن، داروها تغییر شکل ندهند، تنها زمانی مقدور خواهد بود که از سیلیکاژل استفاده شود. این ماده می‌تواند از خراب شدن آنها جلوگیری کند. تازگی داروها می‌تواند باعث اثربخش شدن آنها در درمان بیماری‌ها گردد.

موضوع دیگری که در کنار حفظ کیفیت توسط سیلیکاژل در صنعت دارو و داروسازی باید مورد بحث قرار گیرد، تاثیر اقتصادی استفاده از این نوع رطوبت‌گیر است. داروها ممکن است در اثر جذب رطوبت، خُرد شوند و برخی از آنها نیاز به کشیدن فویل داشته باشند. وقتی از سیلیکاژل استفاده می‌شود، تهیه فویل و قرار دادن داروها در آن از چرخه تولید دارو حدف شده و این مورد به صورت مستقیم باعث کاهش هزینه ساخت داروها می‌شود. به همین دلیل است که استفاده از سیلیکاژل در صنعت دارو و داروسازی به یکی از مهم‌ترین فرایندها، حین تولید دارو تبدیل شده و اهمیت زیادی در این چرخه پیدا کرده است.

سیلیکاژل در صنعت دارو و داروسازی

سیلیکاژل در صنعت دارو و داروسازی به چه روش هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

حال که در مورد فواید استفاده از سیلیکاژل در صنعت دارو و داروسازی اطلاعاتی را به دست آوردیم، خوب است به این نکته نیز اشاره کنیم که تولیدکنندگان دارو، به چه شکل‌هایی از این ماده رطوبت‌گیر استفاده می‌کنند. در ادامه، به شرح این موضوع پرداخته‌ایم:

۱- ساشه سیلیکاژل در صنعت دارو و داروسازی

یکی از حالات استفاده از سیلیکاژل در صنعت دارو، ساشه رطوبت‌گیر است. از این ساشه‌ها نه تنها در صنعت دارو، بلکه در صنایعی مانند تولید مواد غذایی، محافظت از وسایل الکترونیکی، مکمل‌ها و تست‌های تشخیصی نیز استفاده می‌‌کنند.

در واقع، این ساشه‌ها، کیسه‌های کوچکی هستند که از سیلیکاژل پر شده‌اند. علاوه بر این ماده، مولکولار سیو و برخی دیگر از انواع رطوبت‌گیر نیز ممکن است در این کیسه‌ها قرار داده شود. برای جذب رطوبت و بوهای ناخوشایند، این نوع سیلیکاژل می‌تواند کارگشا و مفید به نظر برسد. این ساشه‌ها یا به صورت رولی در دسترس هستند و یا به صورت تکی و جنس آنها نیز از فیبر پلی اتیلن است. این نوع فیبر، خواصی چون، مقاومت در مقابل پارگی، سبک بودن و انعطاف پذیری دارد.

برای انجام مشاوره در خصوص موارد فنی، اطلاع از قیمت و شرایط فروش با همکاران این شرکت با شماره های زیر تماس بگیرید.

۰۲۱-۳۳۹۰۹۶۰۳-۴

۰۹۱۲۶۰۹۳۰۱۶

۲- کپسول

دیگر روشی که می‌توان از سیلیکاژل در صنعت دارو و داروسازی استفاده کرد، قرار دادن آن در داخل کپسول است. این کپسول‌ها، محفظه‌های مقاومِ کوچک و پلاستیکی هستند و با توجه به کاربردی که دارند، در سایزها و اندازه‌های متفاوت ساخته می‌شوند. وقتی کپسول‌ها، با این ماده رطوبت‌گیر پر شدند، توسط یک درپوش از قسمت بالا بسته می‌شوند تا موادی که داخلشان قرار گرفته است، به خارج از کپسول نشت نکند. رنگ‌های متفاوتی از این نوع کپسول در دسترس قرار دارد. رنگ‌های به کار برده شده در تولید این ماده به افراد کمک می‌کند تا اشتباها به عنوان دارو مصرفشان نکنند. البته این ترکیب،‌ سمی نیست و در بدترین حالت، ممکن است فرد را به انسداد روده مبتلا کند.

۳- درب رطوبت گیر

علاوه بر تمام حالاتی که در فوق اشاره کردیم، درب‌های رطوبت‌گیر شکل دیگر استفاده از سیلیکاژل در صنعت دارو و داروسازی است. در تولید این درب‌ها، از یک نوع پلیمر خاص استفاده می‌شود؛ این نوع پلیمر از داروهایی که به خُرد شدن و شکستن و همین طور رطوبت حساس هستند، محافظت می‌کند. به دلیل همین مزیت خاص است که داروها به کمک سیلیکاژل عمر مفیدشان افزایش پیدا می‌کند. از این درب‌های رطوبت‌گیر در بسته‌بندی داروهایی مانند قرص‌های جوشان و یا کپسول‌ها استفاده می‌شود. به کارگیری این درب‌ها، از هزینه ساخت دارو به میزان زیادی کاسته است.

سیلیکاژل در صنعت دارو - رطوبت گیر در داروها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *